torsdag 11 december 2008

Hur dum får man bli?

Den svenska regeringen ska otroligt nog spendera 28 miljarder för att hålla en döende bilindustri vid liv i några år till. Ofattbart. Till jämförelse ska Sverige enligt regeringens budgetförslag under 2009 betala en liknande summa (ung. 30 miljarder) till utlandsbistånd (sid. 192 i pdfdokumentet). Trots allt gör kanske pengar bättre nytta i demokratiarbete i Zimbawe än i SAAB.

Visst är det önskvärt att SAABs anställda inte blir arbetslösa, men då är det nog bäst att skapa jobb utanför bilindustrin. Jag lovar er. SAABs anställda kommer stå på bar backe en vacker dag och cheferna går därifrån med fickorna fyllda. Nu kommer det kanske ske 2010 i stället för 2009, men när det sker är staten 28 miljarder fattigare och nämnda chefer 28 miljarder rikare.

Att satsa på bilindustri i en depressionsdjup lågkonjunktur på väg mot peak oil känns ungefär lika street smart som att satsa på att bygga vikingaskepp.

Till på köpet vill man bedriva forskning i aktiebolagsform. Det är precis vad jag gör till vardags, och det är bara av omsorg för läsarna som jag inte räknar upp en lång lista på varför det inte är en bra idé om man verkligen vill veta något.

Regeringen här i Bulgarien är förvisso korrupt, men inte så här dum...

3 kommentarer:

Anonym sa...

28 miljarder! Och Ohly beskylls för att vilja bränna statens pengar. Om syftet hade varit att behålla jobbtillfällen hade det väl varit bra mycket bättre att satsa på offentlig sektor!

Anonym sa...

Jag vet att det är fult att vara en petimeter, men dessvärre är det 30,1 miljarder i utlandsbistånd som skall skeppas iväg under 2009, inte 30 miljoner. Och nyligen släpptes boken "Sveriges afrikanska krig" på Timbro ...

Men visst är det pantat att rädda bilföretagen, låt SAAB gå under och kina köpa Volvo säger jag.

Maladets! sa...

Inte direkt petimeter... Tack för rättelsen. Jag ändrar nu från miljoner till miljarder.

Bistånd kanske inte är de bästa sättet att spendera pengar, varken till SAAB, Volvo eller Afrika.

Däremot får ju staten något för varje krona som satsas på offentlig sektor, så jag håller med Jakob.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.