måndag 13 oktober 2008

Catchers in the Rye

Hm... ska bli intressant att se om helgens politiska beslut på EU-nivå lyckas rädda bankerna. Och ännu mer intressant att se vad som händer sen. Om de inte lyckas antar jag att "krisen" växer sig ännu större... Men så länge den håller sig till börsen drabbar den den som har pengar hårdast. Min mormor t.ex. som bor i en hyreslägenhet har knappast drabbats alls än.

Men vad händer om räddningspaketen lyckas? Planerna går ju i princip ut på att staten garanterar bankernas affärer som jag förstår dem. Säg att staten pumpar in en miljard Euro i bankmarknaderna, och att allt blir frid och fröjd sen. Var kommer de pengarna ifrån?

Antingen ifrån statsbudgeten, alltså mormors pension. Eller också är de nytryckta pengar, den lösning man valt i USA. Den lilla ekononomiska kunskap jag har säger mig att det kommer att leda till en inflation som är högre än vi sett på länge i väst. Säg att den blir 10 % i Sverige... vad blir den då i växande ekonomier som Bulgarien, där inflation närmast måste vara omöjlig att bli av med i ett marknadssystem. 30 %?

Det kommer alltså vara min mormor, och de fattiga baborna på Balkan som betalar kalaset. De som förlorat pengar får tillbaks dem, de som inte har de får lida av sämre statsfinanser som kommer slå även mot kommunernas, och hög inflation. Vem tycker att det är rättvist? Ingen. Inte Marx. Inte Göran Persson. Kanske Reinfeldt, men knappast JS Mill eller Milton. Priset för att rädda aktiemarknaden borde delas i förhållandet till aktieinnevhavet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Än mer absurt blir det hela när flera ansvariga får stora bonusar: http://www.guardian.co.uk/business/2008/oct/17/executivesalaries-banking

Maladets! sa...

He... jag har precis skrivit inlägget ovan. Stora Bonusar är absurt och svider i ögonen. En bankchef som förlorat pengar borde naturligtvis sparkas och gå på A-kasa om han är medlem. Samtidigt är bonusarna en liten del av ett större problem.

Fast visst, det finns ett mycket grundläggande problem i att belöna dåligt beteende.

Anonym sa...

Bonusarna hör väl som du säger inte till problemet, men nog är det ett symptom.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.