fredag 31 oktober 2008

Tro

DN skriver att Anders Borg tycker Svenska banker tar ut för höga räntor av sina kunder.

Borg tror uppenbarligen mer på sina prognoser än på sina principer. Jag trodde att han trodde att om bankerna får ta ut den ränta de vill av kunderna kommer kunderna att straffa bankerna och gå till den bank som erbjuder bäst produkt till bäst pris. I det fall ingen gör det, kommer detta vacuum att locka till sig entrepenörer som skapar en sådan bank, och dödar de banker som inte accepterar utvecklingen.

Jag har aldrig trott att det är riktigt så enkelt, men rätta mig om jag har fel, är det inte den ideologi moderaternas ideologi bygger på.

Själv skulle jag gärna ha en Asus EEE 701 från komplett.se för 500 spänn. Jag tror jag ska ringa och säga det, så kanske de tar sitt förnuft till fånga.

Jag har dessutom hört moderater säga att inflation är ett problem för samhällsekonomin, ibland t.o.m. hintat att det skuller var ett värre gissel än arbetslöshet. Vad som är värst är en akademisk septsfundighet - med Borgs politik kommer vi ha mer än vi vill av både och.

Inga kommentarer:

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.