måndag 10 november 2008

Den semantiska väven

Nästan varje morgon väntar jag på spårvagn 20, som alltid kommer mer eller mindre överfull. Här i EU är inte riktigt samma trängsel som på trådbussen i Chisinau men sittplats är inte att tänka på.

Det fanns en tid när jag från tid till annan tog bussen mellan Sunne och Karlstad i Värmland. Den kom när den skulle, med spöklik precision, och man kunde ioftast välja på tiotals tomma säten. Mycket bekvämt för mig, men ett stort resursslöseri. Skulle man inte kunna ta lite av människorna på spårvagnen i Sofa och sätta dem på bussen i Värmland, för att jämna ut sakerna lite?

Att sätta dem i bilar är inte på något sätt aktuellt, särkilt inte i stora SUVar, även om det verkar som någon håller på med det.... Dels finns det alldeles för många bilar. Dels tror jag privatbilism till vardags är en lyx som kommer försvinna med ändrade konsumtonsmönster i finanskrisens spår. I Sverige har man visst börjat åka mer kollektivt redan, påpekar Jakob i sin blogg Ett brinnande vin .

Nej. Det går naturligtvis inte att flytta människorna från Sofia till Sunne. Men kanske skulle man kunda använda den teknik som vi lever i till att anpassa lokaltrafiken? Fler och större spårvagnar i Sofia. Minibussar i Värmland. En annan blogg - Confused of Calcutta , visade ett system i Calcutta som genom GPS visar var bussen är. Författaren påpekar också hur litet steget skulle vara till att få mer information. Vilken temperatur råder i bussen (ska jag ta på mig vinterjackan?), är den full (ska jag vänta på en senare) Vad kostar resan? (för att fylla upp fordonen jämt dras 20% av om man tar en mindre full buss). Vi har redan GPS och internet, så tekniken finns redan på plats.


Det bolag som kör trafiken skulle naturligtvis kunna göra det ännu bättre om de visste när jag ville åka? Som registrerad användare lägger jag upp mitt veckoschema i systemet. Eftersom det var fler människor än trafikbolaget trodde som har sovmorgon kör man tätare trafik lite längre, och kör turerna med minibuss under dagen.

På fredag ska jag hälsa på mormor, och beställer en minibuss kl 16. sytemet föreslår att 64an går förbi mig kl 10 efter att ha hämtat upp andra resenärer. Jag tackar ja direkt och får igen 20 % rabatt.

Drömmen om att använda internet för att hantera vardagen är gammal, se t.ex. den här klassikern som Brinnande Jakob visade mig: The semantic web . Men är den möjlig egentligen? Mer om det i nästa inlägg på onsdag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot nästa inlägg! Hade tänkt skriva något själv, men tankarna har ägnats åt diverse "lingvistiska perverserier".

Maladets! sa...

"lingvistiska perverserier" ? Prästporrsurfande ;)

Anonym sa...

:D

Citatet är från en docent på institutionen, och syftar till att lingvister ibland grubblar över frågor som ingen bryr sig om.

Anonym sa...

Samres åt alla, ropen skalla.

Vore inte illa med ett bokningssystem för anropsstyrd trafik på minibussarna här i Chisinau!

Maladets! sa...

Det kommer Lars, jag lovar ;)

Seriöst... om man bygger det på internet kanske det låter sig göras? Internet är ju ganska utbrett även i Chisinau.

En framtida affärsidé för SAMRES... vet vet, om femtio år sitter kanske du och jag och svarar i telefon på rumänska när Moldaviska pensinärer vill ha spårtaxi från Ciocana till Telecentru ;)

Anonym sa...

En vecka senare: jag kom idag på ett konkret exempel på "lingvistiskt perverseri": att analysera relationen mellan begreppen 'dö' och 'döda', jag gör det i uppsatsen.

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.