torsdag 13 november 2008

Vem behöver en kropp utan organ

 Ett antal svenska kulturarbetare ställer sig bakom Ipredlagen, skriver SVD. Jag har inte satt mig in så bra i lagen själv, men själva tanken att lägga ut brottsbekämpning på privata företag är horribel. Vad säger Torbjörn Flygt om det?

 Jag tvivlar också på att kulturarbetare för Ipred har förstått vad internet är. Den som vill piratkopiera något kommer göra det oavsett vad lagen säger.

 Naturligtvis ska även kulturarbetare ha betalt för det de gör, men man kan inte för den skull försöka tvinga människor att köpa CD-skivor när teknologin gör CD-skivan obsolet. I stället får man försöka hitta vägar att få in pengar i den verklighet som råder. Helst utan att dra in polisen...

Det är mycket svårt att förstå hur en regering tänker som skär ned på statligt stöd till kultur, men i stället använder statens våldsorgan för att ge en döende marknad konstgjord andning. Vill man skydda kulturen finns det bättre sätt.

En annan skeptiker till fri nedladdning är Knut Olaf Sunde, intervjuad i Klassekampen. Han har ju helt rätt i att olika förutsättningar råder för ett hip hop band som gatas parlament och experimentell konstmusik. Men jag har svårt att tänka mig att det är experimentella konsmusiken som laddas ner i strida strömmar från Piratebay.


 Jag tror tvärt om att många av konstmusiklyssnarna är redo att betala, om inte annat av etiska själ.

Jag tror också att den hip hopare, eller punkare som börjat tjäna pengar kommer börja lägga dessa pengar på sin favoritmusik. Precis som folk kommer fortsätta köpa Springsteen-DVDer trots att de finns till nedladdning.

Är du själv en sån som kan tänka dig att betala, för att du vill att musikerna ska kunna fortsätta göra musik. Kolla då in Magnatune, där man betalar efter förmåga.

Den enda musik jag tror hotas är den mediokra musiken, som ingen verkligen älskar. ni vet sådana låtar folk köpte på singel och lyssnade på i två veckor. Sådana låtar kommer nog att laddas ned i stället, och de som gjorde dem får svårt att leva på sin musik.

Kanske tvingas Bard och Rolinski att ta jobb inom omsorgen för att få det att gå ihop. Kanske får de inspiration till nya låtar där? Kanske kommer de aldrig mer att släppa en CD... men vem kommer sakna dem?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Javisst. Den här lagen verkar helt kass.

Jag tror att det man måste jobba på är att göra betalning över internet ännu smidigare och enklare. Då kommer det att trilla in "donationer" från de som älskar musiken.

Sen kan man tänka sig att konst o musik ändrar sig efter tidens och marknadens villkor. Kanske är det dags för livemusik, cirkus o teater att få ett uppsving? (i stället för inspelade varianter - cd o film). Det vore trevligt tycker jag.

Fast vaddå, är inte Bards hits ganska bra?! Ska nog ladda ner något nu, när jag tänker på saken...

Maladets! sa...

Tuff fråga ang. Bard. Army of lovers har ju ett par sköna brottarhits... Sexual Revolution och I give my life hör jag nästan dagligen i Bulgarien. Får han STIMpengar för dem så borde han överleva även med Piratebay.

Jag håller med om att internetbetalning kan och bör bli smidigare. Och att den nubvarande situationen skapar ett utrymme för livemusik, cirkusmusik m.m. Fantasin borde ligga i att hitta sådana lösningar, inte i att hitta på lagar.

Desutom är ju gratis nedladdad musik även gratis marknadsföring för en artist. Var bokförs det?

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.