onsdag 19 november 2008

Utopier...

Vi har nog ganska långt kvar tills den semantiska väven, och anropsstyrd  lokaltrafik, om SJ inte ens kan beräkna sin elkonsumtion.

 Som Jakob tidigare påpekat skriver media att det kollektiva resandet ökar i Svergie. Det vore fint om SJ då hade resurser att hantera fler resenärer

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det ju på det så att det är banverket som står för elen och SJ, green cargo, Tågkompaniet, Veolia och allt vad de heter som kör tågen.
Så det är banverket man ska klaga på inte SJ.

Maladets! sa...

Tack för att du påpekade det gmo :)

Det är enkelt att rutinskälla på SJ, man ska naturligtvis skälla på rätt part.

Anonym sa...

Att det är olika aktörer gör ju bara en fungerande informationsutbyte ännu viktigare. Det kan visserligen vara Banverket som har ställt till det av sig självt, men en förutsättning för att Banverket ska kunna agera är att kommunikationen fungerar med de företag som kör tågen.

När jag åkte till Borås förra julafton köpte jag biljetten av SJ, Karlstad--Borås. Sträckan Gbg--Borås körs av Västtrafik, och den turen var inställd. Så jag fick samsas med uteliggarna på stationen i Gbg ett bra tag.

Jag vet inte vem man ska skylla på när det brister. Det krävs två för att kommunicera.

Kanske är semantiska väven en utopi, kanske är det en lösning. En annan lösning vore förstås att förstatliga järnvägen!

Maladets! sa...

Att det finns många aktörer komplicerar ju allt, och gör väl något som liknar den smeantiska vöäven till en nödvändighet. För att systemet ska fungera måste alla veta vad de andra gör.

Innan jag skriver något i bloggenborde jag naturligtvis kollat upp vem som ansbvarar för vad. Men den folkliga vreden tillfaller med fog och förutsägbarhet SJ - kunderna har ju köpt biljetterna av SJ, inte Banverket eller Green cargo.

Att förstatliga järnvägen skulle nog lösa de problem vi taklar om här, och framför allt lägga hela ansvaret på en enda aktör. Men är förstatliganden av annat än banker politiskt möjligt?

Alternativet är nog en semantisk väv...

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.